V metropole hrozí masívny výrub

hudba@bestfm.sk   1. Októbra 2023

Ochranári bijú na poplach. Vyše sto tisíc stromov v Ramsarskej lokalite Dunajské luhy má padnúť za obeť výstavbe nového prístavu. Developer už požiadal o hodnotenie vplyvov na životné prostredie (EIA). Aktivisti teraz vyzývajú úrady, aby konali a projekt zastavili.

Ide o Zimný prístav?

„Takýto výrub sme tu nemali, odkedy sa budovalo vodné dielo Gabčíkovo a ide o najväčší biomasaker v Bratislave za posledných 30 rokov,” upozorňuje Michal Kiča, ktorý sa angažuje v politike a venuje sa otázkam životného prostredia. Nahnuté to má mať až 90 hektárov lužných lesov v Bratislave a to v chránenom území v Ramsarskej oblasti vo Vlčom hrdle.

Developer z firmy Win-Port Invest chce na mieste vybudovať prístav s novým bazénom Harbour Park. “Investor chce vybudovať na tomto mieste náhradný prístav a následne potom možno niekedy vymeniť pozemky za existujúci Zimný prístav v Bratislave, kde by mohli pokračovať vo svojich developerských plánoch,” povedal obyvateľ priľahlej oblasti Rastislav Čulík. 

Magistrát bojoval za luhy

Magistrát chcel zmeniť funkčnú reguláciu v lokalite Vlčie Hrdlo, prinavrátiť lužnému lesu funkčné kódy lesa a krajinnej zelene a rešpektovať tak medzinárodnú zmluvu na ochranu mokradí. Ministerstvo životného prostredia návrh podporovalo, rezort dopravy bol však proti. Rozpor riešil Úrad pre územné plánovanie a výstavbu, ktorý sa priklonil v prospech zachovania územnej rezervy pre prístav.

Prístav alebo národný park?

Aj napriek spoločnému záujmu Hlavného mesta SR Bratislavy a Ministerstva životného prostredia bola snaha o zrušenie územnej rezervy pre prístav v územnoplánovacích dokumentoch zablokovaná rozhodnutím Úradu pre územné plánovanie, ktoré potvrdilo v rozporovom konaní názor Ministerstva dopravy.

“V územnom pláne tak zostáva naďalej územná rezerva pre nový nepotrebný prístav, pričom investor zároveň požiadal o povolenie v rámci procesu EIA pre prvú etapu výstavby dopravného napojenia prístavu križovatkou Vlčie hrdlo na rýchlostnej ceste R7. V čase zrýchľujúcej sa klimatickej zmeny tak Bratislave hrozia rozsiahle plošné výruby nielen v lokalitách Lido-Elýzium (Nové Lido), Vekňa (Kompostáreň Biskupice), ale najmä vo Vlčom hrdle,” vraví Ivor Švihran zo združenia Biskupické luhy. Najlepšou ochranou oblasti by bol podľa aktivistov Národný park Podunajsko.

Má ísť o miliardový projekt

Investor chce v Bratislave vybudovať nový dopravný uzol za miliardu eur. Má spájať lodnú, železničnú a cestnú dopravu. Na mieste vraj nájdu prácu tri tisícky ľudí. Informovali o tom Hospodárske noviny. Práce sa majú realizovať v niekoľkých etapách. Jedným z prvých krokov bude vybudovanie exitu na rýchlostnej ceste R7 s názvom Harbour park Vlčie hrdlo, ktorý sa má podľa zámeru stavať na jeseň roku 2025, pričom práce majú trvať jeden rok.

Priestor sme chceli ponúknuť aj spoločnosti WIN – PORT Invest, ktorú tvorí slovenská firma Domino Estate a spoločnosť Veniar Investment Limited z Cypru. So zástupcami investora sa nám však spojiť nepodarilo. Projektový manažér v IURIS Invest Ľuboš Čema v minulosti projekt výstavby obhajoval. Na stránkach webu YIM.BA zároveň skritizoval vedenie Bratislavy, ktoré chcelo v oblasti miesto prístavu radšej zachovanie zelene.

(Zdroj: OZ Biskupické luhy, Michal Kiča, Bratislava, YIM.BA, Hospodárske noviny, Rádio SiTy)